Logo společnosti Grafia Logo ESF Státní vlajka České republiky
Projekt OPEN DOOR – odborné jazykové vzdělávání pro podniky Plzeňského kraje

Efektivní jazyková výuka

* 

PŘÍPRAVA

Jste personalistou nebo specialistou vzdělávání, nebo prostě jen hledáte kurz, který pro Vás nebude vyhazováním peněz? Nepodceňte přípravu.

VÍM, CO MÁM          Je dobré vědět, kde je Vaše startovní čára. Jaké jsou Vaše vstupní znalosti? Buďte upřímní, protože to děláte pro sebe. Nemluvíte a chcete se rozmluvit? Nebo mluvíte, ale správnost Vaší gramatiky je spíše přibližná? Co Vaše finanční možnosti? Kolik času chcete výuce věnovat? Potřebujete intenzivní pokrok rychle, nebo preferujete dlouhodobou výuku? Máte nějaké speciální nároky? Které z předešlých zkušeností s jazykovou výukou Vám vyhovovaly a které určitě opakovat nechcete? Udělejte si pořádek v tom, jak se věci mají, bude se Vám pak snaději řešit, co vlastně potřebujete za své peníze získat.

VÍM, CO CHCI          Už víte, s čím do hledání toho správného kurzu jdete. Dobrá. Co budeme tedy hledat? Preferujete individuální nebo skupinovou výuku? Gramatiku nebo konverzaci? V pracovní době nebo raději večer? Docházení na pevně daný termín, nebo volnější příchod a odchod, aby se nikdo neptal, proč jdete později? Českého lektora, rodilého mluvčího nebo nejlépe rodilého mluvčího s perfektní češtinou? 45 minut, 60 minut nebo rovnou hodinu a půl? Intenzivní týden či měsíc, nebo raději půlrok či rok? Každý týden ve stejnou dobu? Domácí úkoly ano nebo ne? Krok za krokem podle učebnice, nebo řešit aktuální témata, která Vás potkávají v práci?

VÍM, CO MI KDO MŮŽE NABÍDNOUT          Cena je důležitý ukazatel, ale není to všechno. Projděte si nabídku trhu a zkuste zjistit, kdo opravdu dokáže nabídnout to, co právě Vy hledáte. Jak se k Vám chovají? Věnovali se Vám? Opravdu se zajímají o Vaše požadavky? Dokážou se jim skutečně přizpůsobit?

*

JEDNÁNÍ

Už jste si vybrali a teď je na čase navštívit dodavatelskou vzdělávací společnost, případně pozvat jejich zástupce k Vám a dohodnout podrobnosti.

DETAILNÍ SPECIFIKACE POŽADAVKŮ          Jestliže už víte, co chcete, nebojte se si o to říci. Nenechte se vmanévrovat do něčeho, co jste nechtěli, ale netrvejte ani slepě na svém – nechte si poradit. Manažer jazykového vzdělávání, už má jistě zkušenosti a možná zná i řešení, které jste na internetu ještě nepotkali. V každém případě je důležité již na první schůzce specifikovat co nejpodrobněji, co je předmětem právě Vaší objednávky. Tady je dobré se držet otázek z bodu „Vím, co chci“, možná narazíte i na další.

SMLOUVA          Po schůzce by měla následovat cenová kalkulace (v případě podniků, u jednotlivců cenu nejspíš již znáte z první schůzky) a zaslání návrhu smlouvy. Tu si pečlivě projděte a nebojte se ptát, případně požadovat úpravy. Součástí smlouvy by měla být nejen ustanovení o tom, kdo kde a pro koho zajišťuje příslušnou výuku, ale smlouva by neměla opomenout ani rozvrh jednotlivých lekcí nebo kdo a jakým způsobem zajišťuje studijní materiály.

*

ZAHÁJENÍ SPOLUPRÁCE

Jakmile je smlouva podepsána, může být zahájena výuka.

AUDIT STÁVAJÍCÍHO STAVU          Na úvod výuky by mělo proběhnout testování vstupních znalostí. Pokud do výuky bude docházet více osob, je možné toto testování využít i pro rozřazení do skupin. V každém případě je to klíčová informace pro účastníky i pro personální oddělení, případně pro specialistu vzdělávání.

OČEKÁVÁNÍ, DOHODA PRAVIDEL          S lektorem je pak dobré znovu zopakovat očekávání, která do něho vkládáme, říci si, jak si představujeme výuku a dohodnout pravidla (domácí úkoly, absence, storna hodin...).

*

SPOLUPRÁCE

Jakmile jsme dohodnuti, může výuka plynule běžet.

KONTROLA          Zejména u dlouhodobých kurzů je na zvážení, zda v průběhu nepřekontrolovat situaci. Ze strany vzdělávací společnosti je vhodné, když metodik / nadřízený lektora výuku alespoň jednou navštíví za účelem hospitace a stejnou možnost by měl zvážit i zástupce společnosti – ten se navíc může průběžně informovat o spokojenosti účastníků. U individuálních hodin či otevřeného kurzu je pak kontrola ze strany klienta na každé hodině.

*

ZAKONČENÍ

Poslední hodina se přiblížila – co dál?

ZÁVĚREČNÝ AUDIT, VYHODNOCENÍ          Ať už vstupní testování proběhlo či nikoli, rozhodně je vhodné provést závěrečné testování znalostí účastníků. Zejména pokud je možnost srovnat výsledky závěrečného testování s testováním vstupním, je hodnota takového testu opravdu vysoká. Takové srovnání je pak možné vyhodnotit anonymně pro potřeby vzdělavatele, nebo jmenovitě, jako nástroj informující účastníky a dávající personalistovi možnost účinněji motivovat zaměstnance.

NĚCO NAVÍC          Nabyté znalosti nestačí? Co dalšího byste rádi? Certifikát o absolvování kurzu? Slevu na další kurzy jako poděkování?

© Vyrobila Grafia s.r.o. Plzeň 2006
e-mail webmaster